De Groene Os gebruikt cookies om zijn webshop persoonlijker en gebruiksvriendelijker te maken.   sluiten

Zoek naar product, orgaan of toepassing:

Hoe word ik een betere ruiter?

In de media wordt regelmatig gesproken over het paard als ‘happy athlete’. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat dit inderdaad heel erg belangrijk is. Paardrijden is eigenlijk een teamsport. En de andere partner, jij dus, zou ook een happy athlete moeten zijn. Daarom geven we je in dit artikel creatieve ideeën om mee aan de slag te gaan, zonder paard!

Word fit(ter)
Er zullen weinig ruiters zijn die ontkennen dat paardrijden een echte sport is. Je verbrandt er calorieën mee, traint een aantal grote spiergroepen, je hartslag gaat omhoog en je verbetert je coördinatie. Om écht fit te worden is het echter wel wat eenzijdig. En fit worden willen we allemaal, want een fittere ruiter kan beter paardrijden. Je kunt je paard beter volgen in de bewegingen, zit minder tegen, kunt de hulpen op een natuurlijkere manier geven en een betere houding aanhouden.

Een goede ‘cross training’(een andere activiteit naast je primaire sport) is belangrijk. Het vergroot je flexibiliteit en core strength (de sterkte van alle spieren tussen torso en heupen die zorgen voor stabiliteit van het lichaam) en verbetert je houding, body awareness (aandacht leren richten op interne lichamelijke gewaarwordingen) en balans. Dit zijn stuk voor stuk factoren die je echt gaan helpen om een betere ruiter te worden.

Om andere sportieve activiteiten vol te houden naast het paardrijden, is het belangrijk iets te vinden wat je leuk vindt. Geef een nieuwe activiteit wel even de tijd. Hardlopen is bijvoorbeeld in het begin, als je nog geen goede conditie hebt, helemaal niet leuk … Maar als het niet werkt, probeer dan gewoon iets anders wat misschien beter bij jou, je levensstijl of budget past.

Een paar ideeën

  • Bootcamp
    Bootcamp is met een groep mensen sporten in de buitenlucht. Je doet allerlei oefeningen om je sterker te maken en je uithoudingsvermogen te vergroten. Als je de basis eenmaal onder de knie hebt kun je zelf ook aan de slag en het bijvoorbeeld combineren met een rondje hardlopen. Groot voordeel van een groep is dat je minder discipline hoeft op te brengen omdat je elkaar motiveert. En je hebt minder het idee dat je volledig voor aap staat. Er zijn ook bootcampgroepen waarbij je je hond mee kunt nemen en dan tegelijkertijd aan je lijf kunt werken én aan de band met je hond.
  • Touwtjespringen
    Een oefening die zó simpel is kan toch moeilijk ook nog effectief zijn? Toch wel. Met touwtjespringen gebruik je veel spierkracht, vergroot je je uithoudingsvermogen en verbeter je je core strength, wat heel nuttig is bij paardrijden. Hierdoor kan je een betere houding volhouden. Daarnaast is het goed voor je coördinatie en je gevoel voor je lichaam in de ruimte.
  • Rolschaatsen
    Rolschaatsen wordt steeds populairder en je kunt er werkelijk alle kanten mee op. Pas op: het is wel verslavend. Je traint met rolschaatsen alle grote spiergroepen, je hart, coördinatie en balans. Het is ook een fantastische manier om je comfortzone uit te breiden. Er zijn veel verschillende disciplines zoals skate dance, freestyle, artistic en zelfs roller derby. Je kunt natuurlijk ook gewoon buiten tochtjes maken en kunstjes oefenen.
  • Trampolinespringen
    Trampolinespringen is vermoeiender dan je denkt en een handige manier om thuis fit te worden. Je kunt (als je echt wilt) zelfs ondertussen tv-kijken. Mini trampolines zijn online en bij grotere sportzaken goed verkrijgbaar.
  • Yoga
    Yoga is een fantastische link om je hoofd en lijf met elkaar in contact te laten komen. Je kan beter ademen en voelt beter waar je lijf behoefte aan heeft. Je wordt er zowel fysiek als mentaal fitter van. Het verschilt per persoon of je het fijn vindt om thuis met een YouTube- video te oefenen of liever naar een klas gaat. Zelf vind het fijn iets te hebben waar ik eens een keertje niet de deur voor uit hoef, maar het is wel het beste om eerst de basis goed aangeleerd te krijgen. Een van de beste YouTube-kanalen om te volgen is Yoga with Adriene; grappig, gezellig en heel afwisselend.

Flexchair
Niet echt een cross training en daarom niet in het rijtje, maar het zal je zeker helpen om een betere ruiter te worden: de Flexchair. De Flexchair met een geschoolde fysiotherapeut geeft je inzicht in je houding en bewegingen op je paard.
Samen met stalgenootjes zou je een dag kunnen organiseren dat er een therapeut met een Flexchair langskomt. Gegarandeerd dat je ervan leert!

Mentale fitness
Of je nou aan wedstrijden mee wilt doen, je droom een cross uitrijden is, of alleen recreatief met je paard wilt bezig zijn, mentale fitness is best handig. Als je mentaal fit bent, laat je je minder snel tegenhouden door een tegenslag zoals een proefje dat mislukt, een ongelukkige val van je paard of prestatiedruk van buitenaf. Kortom: je kunt met stress omgaan.

Louise Hildebrand omschrijft mental fitness als volgt:
“Mentale fitheid is fitheid van de psyche of geest. Zij zegt iets over de mate waarin je gelukkig bent, positief in het leven staat en om kan gaan met tegenslag.”

En dat is een heel groot voordeel bij sport. Het helpt je om uit je comfortzone te komen (en dat is nodig om ergens beter in te worden en je doelen te bereiken!). Een stabiel mens is voor een paard voorspelbaarder in gedrag. Op die manier is het veel gemakkelijker om op een vriendelijke manier leiding te geven aan je paard en harmonieus paard te rijden.

Je kunt natuurlijk een sportpsycholoog in de arm nemen en zeker bij grote faalangst (of wanneer iets je tegenhoudt om je dromen waar te maken) is dit een heel goed idee. Zelf kun je ook een hoop doen om jezelf mentaal meer weerbaar te maken:

  • Meditatie
    Meditatie (en yoga) helpt je te focussen en zaken die kunnen wachten of misschien helemaal niet zo belangrijk zijn, los te laten.
  • Stel doelen en maak een plan om deze te bereiken
    Realistische doelen stellen heeft als allergrootste voordeel dat je kunt meten dat je vooruit gaat. Je kunt dit bijvoorbeeld per jaar of per wedstrijdseizoen vaststellen. Je kunt ze heel concreet maken (een x-aantal wedstrijden rijden of een bepaalde oefening onder de knie krijgen) maar ook globaler zoals meer zelfverzekerder in het zadel zitten. Bespreek deze doelen met je instructeur. Vraag ook regelmatig mensen om je heen om feedback. Een juryrapport is een momentopname, feedback dient ter persoonlijke ontwikkeling.
  • Oefen in positief denken
    Een mens met een positieve instelling is voor een paard veel fijner om mee samen te werken. En voor jezelf: waar je veel mee bezig bent, wat je aandacht geeft, dat groeit. Als je focust op het positieve in het leven, zal dit ook toenemen.
  • Neem voldoende rust en maak tijd voor jezelf
    Bewaak je grenzen en maak regelmatig even echt tijd voor jezelf. Ga een dagje naar de sauna of gun jezelf een spabehandeling in je eigen badkamer of plof met een dik boek en heel veel thee op de bank.
  • Maak tijd voor sociale contacten
    Een intensieve hobby als paardrijden kan naast een hoop geld ook een hoop tijd in beslag nemen. Vergeet niet dat er naast de paarden ook nog een leven is.  Maak bewust tijd in je agenda voor sociale contacten met vrienden en familie buiten de paardenwereld. Dit helpt je om paarden ook over jaren nog leuk te vinden.

Voeding
Uiteraard is er goed nagedacht over het dieet van je paard en krijgt hij of zij het beste van het beste met eventueel nog wat supplementen erbij. Maar hoe zit dat eigenlijk met jezelf?
Als je niet goed voor jezelf zorgt, word je nooit fysiek en mentaal zo fit zijn als je zou kunnen zijn.

Focus eens een tijd op gezond eten en kijk wat het je lijf doet. Hier lees je een goed begin over wat gezonde voeding voor mensen nou eigenlijk is. Ons zusterbedrijf natuurdrogisterij van der Pigge heeft zich gespecialiseerd in gezondheid op basis van natuurgeneeskunde en het gebruik van supplementen. Je kunt hun altijd om advies vragen.

Deze informatie is uitsluitend bedoeld voor educatieve doeleinden en vervangt niet het advies van een dierenarts.

Heb je vragen over onze producten of de toepassing ervan? Neem dan contact met ons op.
Ons team van natuurgeneeskundig therapeuten adviseert je graag.

Laat een reactie achter