De Groene Os gebruikt cookies om zijn webshop persoonlijker en gebruiksvriendelijker te maken.   sluiten

Zoek naar product, orgaan of toepassing:

4 yogastretches voor je paard

Als je zelf intensief sport of yoga beoefent, ken je waarschijnlijk de voordelen van goed rekken en strekken wel. Ook voor je paard kunnen stretches voordelen hebben.

Stretches die je voor je paard kunt doen zijn leuk om te doen en ze helpen je paard om lenig, flexibel en sterk te blijven. De stretches die we in dit blog bespreken zijn vooral gericht op de hals en schouderpartij, maar activeren ook de ‘core’ van je paard.
Stretches kun je gebruiken bij de warming-up en cooling-down en ze kunnen helpen om blessures te voorkomen.

 

 

 

Waarom zou je stretches doen met je paard?

Stretches bieden verschillende voordelen. Sommige zijn snel zichtbaar, bij andere duurt dat wat langer.

Ten eerste verhogen stretches de gevoeligheid van zenuwuiteinden in spieren, pezen, ligamenten en gewrichten. Deze zenuwpunten zijn van belang voor de proprioceptie. Ze geven het brein informatie over beweging en lichaamspositie in de ruimte.
Zeker na een blessure is dit gevoel verminderd en is het zinnig dit extra te stimuleren. Om hier optimaal gebruik van te maken, is het belangrijk een stretch 30 seconden aan te houden.

Als je de stretches trouw iedere dag doet en per keer 3-5 keer herhaalt, zul je ook op een andere manier naar je paard gaan kijken. Je merkt eerder veranderingen op in hoe je paard beweegt, zoals of de ene kant meer vastzit dan de andere kant, of stijfheid. Het vroeg opmerken van dit soort veranderingen is belangrijk om grotere problemen te voorkomen.

Regelmatig stretchen is een goede preventieve maatregel die weinig extra kost. Je verbetert de circulatie en vergroot de souplesse en elasticiteit van het bewegingsapparaat. Hiermee verklein je het risico op verrekte spieren en pezen.

Spieren die niet op de juiste manier gebruikt worden, trekken samen en worden korter. Als dit zich blijft herhalen, gaan de pezen en ligamenten aan de botten van de gewrichten trekken. Stretchen helpt de spieren om weer langer te worden en haalt zo druk en pijn van de gewrichten af.

Wanneer stretchen?

Stretchen kun je gebruiken als onderdeel van de warming-up of cooling-down, maar je wilt de spieren wel stretchen als deze warm zijn. Een stuk lopen of logeren/ loswerken is een prima manier om de circulatie op gang te krijgen voor je aan de stretches gaat beginnen.

Voorkom overstretchen

Wees geduldig als je net met stretches met je paard begint. Geef je paard de tijd om te ontdekken wat goed voelt. Je paard zal dit ook opmerken, en ontspannen en met de flow meegaan in plaats van de spieren aan te spannen.

Wees er alert op niet te overstretchen. Dit kan juist resulteren in stijfheid door microschade aan de spiervezels. Ga niet te snel of te ver. Zorg er verder voor dat je tijd en ruimte hebt. Zeker in het begin als jullie nog geen routine hebben, wil je geen haast hebben.

Wortelstretches

Het is belangrijk om nooit te trekken of te rukken aan het hoofd of de gewrichten van je paard om hem in een bepaalde houding te krijgen. Een goede manier om dit te voorkomen en toch op een veilige manier stretches met je paard te kunnen doen, zijn zogenaamde ‘wortelstretches’.

Een wortelstretch is wanneer je het hoofd en de nek van je paard door middel van een wortel of iets anders lekkers in een houding beweegt waardoor bepaalde spieren gestrekt worden. Het grote voordeel van deze manier van stretchen is dat het makkelijk is en je er bijna geen schade mee kan aanrichten.

  1. Hoofd naar schouder
    Ga met een wortel (of iets anders lekkers) net achter de schouder van je paard staan en vraag je paard om alleen met hals en hoofd naar de wortel toe te bewegen. Het is belangrijk voor de effectiviteit van de stretch dat z’n voeten ongeveer op de plaats blijven en dat hij niet z’n hele lijf draait. Het kan daarom zinnig zijn om je vrije hand over de schouder te leggen.
  2. Hoofd naar boeg
    Met deze stretch help je om de spieren hoog in de nek te strekken. Beweeg je wortel naar de boeg van je paard voor deze stretch.
  3. Hoofd naar de grond
    Met deze beweging pak je juist de spieren aan het begin van de hals en rond de schoft. Probeer je paard te leren de benen niet te veel te buigen bij deze beweging. Lok je paard met de wortel naar beneden, naar de grond tussen zijn voorbenen.
  4. Hoofd naar heup
    Voor deze stretch is het handig als je paard de eerste stretch (hoofd naar schouder) al een beetje kent. Je moet voor deze namelijk nog wat verder naar achteren staan en je paard moet op z’n plaats blijven en vanaf de schouder buigen. Beweeg om te beginnen de wortel eerst naar de flank en als dat goed gaat, verder naar de heup.

 

Fysiotherapie voor paarden

De oefeningen die we hier beschreven hebben, zijn geschikt voor gezonde paarden zonder klachten en bedoeld om de blessuregevoeligheid te verminderen. Merk je dat je paard moeite heeft om deze stretches uit te voeren? Neem dan contact op met een goede dierfysiotherapeut voor specifieke, uitgebreide ondersteuning.

 

Deze informatie is uitsluitend bedoeld voor educatieve doeleinden en vervangt niet het advies van een dierenarts.

Heb je vragen over onze producten of de toepassing ervan? Neem dan contact met ons op. Ons team van natuurgeneeskundig therapeuten adviseert je graag.

7 reacties

  1. Terèse schreef:

    Graag zou ik jullie mening willen vragen over sportmassage bij paarden.., mijn mening is namelijk dat je daar veel leed mee kunt voorkomen door de bloedcirculatie die je op gang houdt en de afvalstoffen worden verwijdert…preventief in te zetten dus… hoe denken jullie daarover ?? Met vriendelijke groet Terèse van Raan

    • Melody Cool schreef:

      Bedankt voor je reactie Terèse!
      Ik denk dat sportmassage zeker een goede aanvulling is!
      En inderdaad ook preventief. In de paardenwereld zijn het naar mijn beleving vrij specifieke wereldjes die dit toe passen. Ik denk dan echt aan de sportpaarden, terwijl het misschien voor veel meer paarden kan helpen om blessures te voorkomen. Massage (en ook stretches) moet natuurlijk wel goed gebeuren, anders doe je er wel schade mee.

  2. Martina schreef:

    Mijn pony heeft last van habituele patella fixatie wanneer niet in conditie, kan ik haar helpen met stretchen o.i.d

    • Suus Bettink schreef:

      Goedemorgen Martina,
      Wat denk ik kan helpen is een osteopaat omdat die verbanden kan leggen tussen de organen en de pezen en banden. Of een dierfysiotherapeut. Dit is denk ik iets wat je niet zelf kan oplossen.
      Heel veel succes!

      Hartelijke groet,
      Suus Bettink

  3. T brinkman schreef:

    Hallo martina
    Mijn pony had daar ook last van en vond longeren niet leuk vele rechtuit rechtaan km maken
    Is nu 12 jaar en heeft er nooit meer last van ook steeds iets naar binnen bekappen
    En is ondertussen z vaardigheid en zz dres

    Heb er nog eentje bij gekregen die er ook last van heeft en mijn osteopaat zei
    Met beide achterbeentjes op de grond laten staan en dan even aan de zijkant gaan staan en de staart een beetje aantrekken zodat hij een beetje heen en weer wiebelt dan zie je wel die dat ie de spiertjes aanspant en weer ontspant
    En dat dagelijks doen dat moest helpen.

  4. Anne schreef:

    Hallo,
    Mijn paard heeft artrose in de hals (C5 en C6) en een lichte form van artrose in de schouders. Is het wel verstandig om deze stretches te doen? Mvg Anne

    • Suus Bettink schreef:

      Goedemorgen Annemarie,
      Deze stretches zijn alleen voor gezonde paarden zonder klachten dus zou ik dat niet bij jouw paard doen. Ik zou een dierfysiotherapeut om raad vragen hoe je je paard soepel kan houden.
      Hartelijke groet, Suus Bettink, de Groene Os

Laat een reactie achter